4.02.2021 - Autor: Avaya Polska

4 zmiany kulturowe i technologiczne, których możemy się spodziewać w kolejnych latach

Rok 2020 i pandemia nowego koronawirusa zapoczątkowała znaczące zmiany kulturowe, społeczne i technologiczne. Eksperci Avaya starają się odpowiedzieć na pytanie, jak będzie wyglądał świat oraz jak będą funkcjonować przedsiębiorstwa i pracownicy w ciągu najbliższych miesięcy i lat po pandemii. Co do jednego wszyscy są zgodni: w najbliższym czasie będziemy świadkami pojawienia się nowych, przełomowych sposobów pracy i myślenia, które będą miały znaczny...

Rok 2020 i pandemia nowego koronawirusa zapoczątkowała znaczące zmiany kulturowe, społeczne i technologiczne. Eksperci Avaya starają się odpowiedzieć na pytanie, jak będzie wyglądał świat oraz jak będą funkcjonować przedsiębiorstwa i pracownicy w ciągu najbliższych miesięcy i lat po pandemii. Co do jednego wszyscy są zgodni: w najbliższym czasie będziemy świadkami pojawienia się nowych, przełomowych sposobów pracy i myślenia, które będą miały znaczny wpływ na doświadczenie klientów i pracowników.

Prognoza nr 1: Firmy i podmioty zaakceptują rzeczywistość trzydniowego tygodnia pracy w biurze

COVID-19 praktycznie wymazał świat, który kiedyś znaliśmy, w którym dni pracy zdalnej – jeśli w danej firmie w ogóle miały zastosowanie – były sztywno negocjowane podczas procesu rekrutacji. Dyrektorzy, którzy wcześniej mieli trudności z wdrożeniem jakiejkolwiek polityki pracy zdalnej, teraz zauważyli, że ich pracownicy mogą przetrwać, a nawet osiągać sukcesy w sytuacji dystansu społecznego. Nie należy przymykać oczu na ten fakt. Pomijając stanowiska, które ze swojej natury wymagają fizycznej obecności na miejscu, np. pracowników hoteli, salonów kosmetycznych czy handlu, większość firm przyjmie nowy model pracy, który pozwala na swobodne przemieszczanie pracowników pomiędzy biurem a innym miejscem pobytu. Firmy, które to zaniedbają mogą na własnej skórze poznać znaczenie słów ewoluuj albo giń.

Jesteśmy świadkami zmiany w kierunku systemu pracy w pełni zorientowanego na pracownika. Daje to szansę bezprecedensowej poprawy wydajności pracy i wzrostu satysfakcji z jej wykonywania. Eksperci przewidują, że będziemy mogli obserwować nowy rytm tygodnia, w którym do biura przychodzi się np. od wtorku do czwartku, a w poniedziałki i piątki i pracuje się zdalnie – z domu lub z innego miejsca.

Prognoza nr 2: Empatia stanie się najwyższym priorytetem w miejscu pracy i miejmy nadzieję, że tak pozostanie.

Jeśli rok 2020 nas czegoś nauczył, to tego, że empatia jest kluczowa w zarządzaniu zespołami. Przed pandemią nowego koronawirusa istniała ogromna presja, aby być idealnie ukształtowanym i podczas pracy zdalnej mieć jak najbardziej profesjonalne otoczenie. Jeśli pracowałeś w domu, oczekiwano, że włożysz o wiele więcej wysiłku, aby udowodnić swoją przydatność i produktywność. Sytuacja zmusiła jednak pracodawców do zauważenia, że empatia w pracy nie pogarsza wyników biznesowych. W rzeczywistości (uwaga spoiler!) poprawia je.

Prognoza nr 3: W 2021 r. każda praca w świecie zachodnim będzie wspierana przez sztuczną inteligencję, zwłaszcza w związku z rozwojem pracy zdalnej

2021 będzie rokiem, w którym organizacje, przedsiębiorstwa i instytucje zaczną na poważnie wykorzystywać sztuczną inteligencją i wprowadzać innowacyjne rozwiązania, aby skutecznie konkurować z innymi.

Prognoza nr 4: Contact center stanie się centrum kontekstowym, które nie jest już oddzielone od reszty firmy.

Pandemia dała jasno do zrozumienia, że contact center to o wiele więcej niż tylko okno firmy na świat zewnętrzny. Chodzi o to, aby każdy pracownik miał swój wkład w budowę relacji z klientami – nie tylko poprzez contact center, ale w ramach wszystkich zespołów, działów i linii biznesu.